Monday, February 21, 2011

Antara betis pelumba basikal negara dan betis Saidina Ali

Melihat kepada berita muka depan akhbar baru2 ini yang bertarikh 21 Februari 2011, rata2nya memaparkan gambar pelumba basikal kebangsaan, Azizul Hasni Awang yang mengalami kecederaan di betis beliau lantaran terlibat dengan kemalangan bersama tiga pelumba lain dalam final round Kejohanan Basikal Track World Cup di Manchester, England.

Apa yang menarik perhatian saya bilamana akhbar melaporkan bahawa Azizul tetap meneruskan perlumbaan selepas kemalangan dan hanya menyedari tentang kecederaan yang dialami selepas menamatkan saingan. Gambar foto pula menunjukkan keadaan Azizul selepas menamatkan perlumbaan dengan sebilah serpihan kayu kelihatan jelas tertusuk di betis kiri beliau.

Melihat keadaan pelumba Negara yang tidak sedar betisnya tertusuk kayu terus menyebabkan saya teringat kisah Saidina Ali Karamallahu Wajhah yg betisnya tertusuk panah ketika peperangan. Lantaran ketiadaan bius dan ubat pelali pada waktu itu, maka Saidina Ali telah mengambil keputusn untuk mendirikan solat sunat dua rakaat, maka pada waktu itulah para sahabat yang lain telah mencabut panah tersebut dalam keadaan Saidina Ali tidak sedar dan tidak langsung berasa sakit. Begitulah sekali hebatnya perihal orang yang ‘Khusyuk’ dengan sesuatu perkara yang mana dia akan tenggelam dengan keasyikan dan asyik makhsyuk terhadap perkara yang dikhusyukkannya itu hingga tidak akan sedar atau tidak menghiraukan apa yang berlaku di sekelilingnya.

Lantaran tingginya rasa cinta kepada negara dan terlalu asyik mahsyuk dengan perlumbaan maka pelumba negara itu tidak sedar akan betisnya tertusuk sebilah kayu ketika perlumbaan basikal itu.. Saya menyeru kepada semua pembaca untuk menggunapakai kaedah dan formula yang sama iaitu dgn menambah kecintaan kepada Tuhan dan melahirkan rasa terlalu asyik mahsyuk (khusyuk) dengan Tuhan agar kita dapat menikmati rasa khusyuk di dalam solat sehingga mencapai satu tahap seperti Saidina Ali yang tidak menyedari apabila sahabat lain telah mencabut panah yang tertusuk di betisnya itu.

Janganlah kita membandingkan amal ibadah kita dengan amalan baginda Saidina Ali yang ibarat langit dengan bumi, tetapi paling tidak kita ambil sikap mencuba bersungguh-sungguh dan bercita-cita ke arah kesempurnaan ibadah seperti Saidina Ali mudah2an kita dianugerah rasa khusyuk seperti baginda.

Mustahil? Tidak..! Pelumba basikal negara sudah buktikan, bahkan diri kita juga sudah membuktikan, tetapi untuk perkara2 selain daripada Tuhan. Kita boleh khusyuk terhadap pekerjaan kita, kita boleh khusyuk terhadap minat kita untuk memancing hingga tidak sedar sudah berjam2 kita mencangkung di tepi kolam, kita boleh khusyuk untuk membasuk, mengilat dan mempolish kereta hingga tidak dengar isteri sedang memanggil masuk ke rumah, bahkan ada yang sanggup menghabiskan beribu2 ringgit utk menambah pelbagai aksesori lantaran terlalu minat, asyik dan khusyuk dengan kereta. Kita boleh khusyuk menghadap televisyen yang sedang menayangkan pelakon hindustan kegemaran kita hingga tidak sedar suami sedang membuat muka masam di sebelah lantaran berkali2 panggilan dari bilik tidur tidak dijawab..!

Suka saya untuk membuat satu hipotesis dan perbandingan khusyuk ini dengan sesuatu yang menjadi minat dan kesukaan kebanyakan orang pada hari ini... Alangkah baiknya sekiranya minat dan khusyuk itu dapat kita latih dan asah untuk menambahkan minat dan kecintaan kita terhadap Allah SWT dan kekasih-Nya Nabi Muhammad SAW.

1. kalau mlm ni ada final bola piala dunia, pukul 3 pagi pun kita sanggup bangun. tp utk bangun malam bertahajud bahkan utk solat subuh sekalipun, terasa berat sangat lah nak angkat selimut.. itu tandanya kita khusyuk dgn bola lebih drp khusyuk dgn Tuhan..

2. kalau utk bermain bola selama 90 minit dan masa tambahan (kalau masih seri jaringan) lagi 30 minit dan sekiranya masih seri lagi kalau boleh nak minta lg masa tambahan, kita x terasa kepayahan dan kepenatannya lantaran stamina kita yg cukup hebat.. akan tetapi utk selesaikan solat fardhu yg tak smpai 10 minit itu terasa berat dan amat payahnya, bahkan kalau boleh nak cepat2 habis.. itu tandanya kita khusyuk dgn bola lebih drp khusyuk dgn Tuhan..

3. kalau jersey bola yg original dgn harga yg beratus ringgit dan kasut but bola yg berjenama sanggup kita keluarkan belanja yg mahal, tetapi utk mendirikan solat kita sekadar memakai kain pelikat cap gajah yg sudah lusuh, dan berbaju melayu raya 3 tahun lepas, (brgkali ada yg hanya berbaju pagoda) serta memakai kopiah berharga 5 hengget, itu tandanya kita lebih khusyuk dgn bola drp khusyuk dgn Tuhan..

4. kalau saban hari (bukan setiap masa) kita boleh bercakap, berbincang, bercerita dan mengupdate status ttg bola dan pasukan kegemaran, melayari website pasukan bola sepak dan mengikuti perkembangan pemain kegemaran kita, tetapi amat jarang kita menyebut, bertasbih, memuji, dan memperkatakan sesuatu yg berkait dgn Tuhan, mengaitkan setiap kejadian, keindahan alam ataupun malapetaka dan bencana kpd kekuasaan Tuhan, melayari website utk mendalami ilmu islam atau bermuzakarah dgn teman2 FB berkenaan isu2 agama, fardhu ain dan semasa berkenaan islam, dan mengikuti perkembangan serta menghayati sejarah perjuangan Baginda Nabi Muhammad SAW, itu tandanya kita lebih khusyuk dgn bola drp khusyuk dgn Tuhan dan kekasih Tuhan..

Justeru, untuk mendapatkan khusyuk di dalam solat, pertingkatkanlah rasa khusyuk kita kpd Tuhan, pertambahkan rasa kecintaan kita kpd Nabi SAW yg telah mengajar kita bersembahyang, dan sama2lah kita mengotakan janji dan ikrar yang kita bacakan saban hari dan waktu setiap kali kita mendirikan solat: Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya dan semata-mata kerana Allah Tuhan sekalian alam..

No comments:

Post a Comment

Sudilah kiranya memberi sepatah dua kata.. "Tetamu datang membawa rahmat, perginya pula penghapusan dosa kita..."

Share This

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...