Friday, January 2, 2009

Tik.. Tik.. Tik...



Tik...
Tik...
Tik...



Setiap detik ia berbunyi, semakin jauh melangkah pergi...
Tik, tik, tik... Perginya tetap pergi, samada kita mengiringi atau membatu diri.
Tik, tik, tik... Kita yang masih alpa, tidak menyedari, terkadang tidak peduli.
Masa yang berlalu... tidak akan kembali...

Tap, tap, tap...
Satu demi satu, langkah diatur kemas,
Tap, tap, tap... Semakin ke hadapan, semakin ramai, semakin rimas.
Tap, tap, tap... Bunyian bising, hiruk pikuk, suasana semakin panas.
Makin ramai manusia berhimpun, menunggu, menanti cemas...

Prap, prap, pap...
Tangan ditepuk, tanda kegembiraan.
Prap, prap, pap... Tangan bertepuk lagi, teruja kegirangan.
Prap, prap, pap... Manusia bertepuk tangan, menggunung harapan
Seketika kemudian, suasana bungkam...


Tik, tik, tik...
Detik itu kembali terngiang,
Tik, tik, tik... Jarum saat bergerak mengiringi jarum panjang.
Tik, tik, tik... angka dua belas jelas terpampang
Tik, tik, TUPP..! sekujur tubuh, rebah di atas padang...

Dub, dub, dub...
Dadaku berdegup kencang, cemas teramat sangat
Dub, dub, dub... seorang lelaki rebah, tatkala jam berdenting kuat.
Dub, dub, dub... tahun baru kali ini, aku sedar dan ingin bertaubat.
Dub, dub, dub... usiaku bukan bertambah, tetapi ajal ku yang semakin dekat...

Ya Allah... Kau jadikanlah tahun baru 2009 dan Muharram 1430 Hijrah ini, sebagai tahun untuk aku memperbaiki diri, mempertingkatkan keimanan dan menanam keazaman utk menjadi seorang Hamba Allah yang beriman dan Khalifah Allah yang bertaqwa.

12.04 am,
3 Januari 2009,
Rawang, Selangor.

6 comments:

  1. salam tahun baru 1430H, syukran atas peringatan. benar sabda Rasulullah SAW. orang yang paling cerdik itu adalah mereka yng ingat kepada kematian...

    ReplyDelete
  2. Akhirnya, menulis blog juga kau. Sudah lama aku tertanya kenapa kau masih takde blog sendiri lagi.

    Eh pasal apa link ke blog aku dah takde? terkeluar senarai ke? hehe

    ReplyDelete
  3. Along.. apa cerita kat dubai sane? dah ada pengalaman naik unta ka? sorilah, smlm aku tgh adjust widget+links sekali terdelete pulak engkau punya link..! maklumlah, org baru belajor buat blog..

    aku tgh pening mcmana nk buat spya stiap kali org klik kat link tu dia akan open new windows. apa yg berlaku skrg, link baru akan buka dalam windows yg sama. aku cuba cari option tu dari 1 januari lagi tapi gagal..! aku anggap ia sbg cabaran & dugaan di tahun baru..

    p.s. aku dah letak semula link from dubai with love.. :D

    ReplyDelete
  4. tentang komen anda di blog saya, blogger ade buat cara mudah utk tukar template kat blogger cuma pilihan yang ada sikit. kalo customize template tuh dia bagi peluang kepada orang nak buat template sendiri dan gunakan template tuh.

    kalo macam wordpress senang je. upload dan guna.

    ReplyDelete
  5. Lippy, kalau kau nak buat new link open in new window, ada 2 cara, susah dan senang. Cara susah ialah tukar coding HTML dia. Caranya di blog adik aku ni http://coderstalk.blogspot.com/2008/04/how-to-create-hyperlink-on-blogger-post.html.

    Cara senang ialah kau pakai widget blogger spt yang aku pakai dlm blog aku sekarang. Tapi kau tak bole buat label sendirilah pasal link akan keluar dgn nama sebenar blog tersebut.

    Cuba jgn tak cuba...

    ReplyDelete
  6. Syukran alaik..
    nak kena study la sket..
    tp yg ikut cara senang tu, apa nama widget blogger tu yer. yg aku pkai add widget jgk trus dpt mcm apa yg tertera skrg.. hmm..

    ReplyDelete

Sudilah kiranya memberi sepatah dua kata.. "Tetamu datang membawa rahmat, perginya pula penghapusan dosa kita..."

Share This

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...