Sunday, January 11, 2009

Ada Apa Dengan Yahudi ?

Saya mulakan dengan menyelitkan sedikit fakta tentang orang Yahudi yang saya extract daripada internet.. Orang Yahudi mengaku mereka keturunan Nabi Daud. Mereka percaya kawasan sekitar Bukit Zion atau Palestin adalah bekas kerajaan Nabi Daud yang telah ditawan dari Bani Al-Yabusiyyah. Mereka memilih gabungan segi tiga betul dan segi tiga terbalik sebagai lambang mereka. Segitiga terbalik bermaksud materialisme, manakala segi tiga betul melambangkan spiritualisme. Gabungan kedua-duanya segi tiga betul dan terbalik itu membentuk bintang berbucu enam yang menjadi lambang Yahudi hingga kini.

Bangsa Yahudi menganggap mereka bangsa pilihan dan bangsa-bangsa lain mereka panggil kafir atau goyem. Mereka menganggap bangsa mereka adalah satu-satunya penghuni syurga. Kalaupun masuk neraka pun hanya untuk seketika sebelum masuk ke syurga untuk selamanya.

Agama Yahudi hanya untuk mereka cenderung untuk bersikap ekskusif, menolak orang lain kerana berasa bangsa lain tidak setaraf dengan mereka. Perkataan Zionisme diambil sempena nama Bukit Zion. Pertubuhan Zionis Sedunia diwujudkan pada tahun 1897
dengan matlamat menguasai seluruh alam khas untuk bangsa mereka di Zion (Palestin).

Kongres pertama Pertubuhan Zionis Sedunia berlangsung di Basle, Switzerland pada 1897. Usul Protocols of Zion mengandungi perancangan terperinci untuk menguasai Palestin dan seluruh dunia telah diterima tanpa bangkangan. Antara strateginya ialah menyebar fitnah, mencetuskan perbalahan dan permusuhan di kalangan negara-negara Eropah. Israel wujud pada 1948 dengan keluasan 20,770 kilometer persegi, terletak di antara Mesir, Semenanjong Gaza, Jordan, Lebanon dan Syria. Ia sebenarnya adalah sebahagian daripada bumi Palestin yang dirampas melalui perang dengan sokongan Britain dan Amerika.

Dalam konteks perjuangan hari ini, mereka berjuang habis-habisan untuk memastikan matlamat mereka tercapai. Di sini saya ingin mengupas tentang orang atau bangsa yang berjuang yang ada di dunia ini.

1- Berjuang untuk diri sendiri : Ada orang tujuan dan matlamat hidupnya adalah untuk kepentingan, keselamatan, keselesaan dan kesejahteraan diri sendiri. Buat apa aku pening-pening nak fikir tentang orang lain. Aku tak kacau engkau, engkau jangan kacau aku. Ini adalah golongan yang hidup nafsi-nafsi dan tidak bergaul dengan masyarakat. Dalam ertikata lain, tidak ada langsung jiwa pejuang.

2- Berjuang untuk keluarga : Golongan ini lebih baik (sedikit) daripada golongan yang pertama. Sebab paling tidak dia turut memikirkan hal ehwal keluarga dia, tapi tidak hal ehwal keluarga orang lain, jiran tetangga mahupun masyarakat sekitarnya. Dia bersungguh-sungguh berjuang, bekerja seharian, mencari rezeki untuk menyara keluarga, ambil overtime, buat kerja part time, demi memastikan keperluan harian keluarganya selesai. Namun untuk memikirkan hal ehwal orang lain belum tentu lagi. Alhamdulillah, cukuplah selesai makan minum anak isteri, susu dan pampers dah beli, baju sekolah anak dah selesai, ada budget lebih sikit boleh bawak anak isteri jalan-jalan hujung minggu ini. Mereka hebat berjuang untuk kepentingan keluarga, tapi masih dalam kategori tidak kuat berjuang dalam konteks yang lebih besar.

3- Berjuang untuk masyarakat/bangsa : Golongan sebegini lebih menjurus kepada semangat kebangsaan, dalam konteks tanahair kita boleh juga dimasukkan semangat kepartian. Namun ia masih belum cukup global. Sebab apa, apabila mereka sudah mencapai matlamat untuk membela bangsa mereka, mereka sudah tidak lagi memikirkan dalam konteks yang lebih universal dan antarabangsa, hanya sekadar perjuangan di dalam ruang lingkup negara sahaja dan perjuangan itu akan bernoktah di situ.

4- Berjuang untuk agama : Perjuangan atas nama agama lebih luas, global dan universal. Perjuangan atas nama agama tidak ada batas dan sempadan. Perjuangan atas nama agama adalah perjuangan atas nama Tuhan. Dalam dunia ini ada tiga golongan yang berjuang atas nama Tuhan ini. Mari kita lihat satu persatu perjuangan siapa yang lebih hebat:

i- Orang Kristian : Orang kristian berjuang atas nama agama, untuk menarik orang lain menganut agama kristian. Mereka akan berhabis-habisan berdakwah, membina gereja, menghantar missionaries ke ceruk dunia seperti ke padang pasir afrika, ke hutan amazon, bahkan ke perkampungan orang asli dan pedalaman sabah dan sarawak dalam konteks negara kita. Mereka sanggup menaja dan mengeluarkan belanja yang besar untuk memastikan orang lain menganut agama mereka.

Memang hebat perjuangan orang kristian. Siapalah di antara kita yang sanggup dihantar ke perkampungan orang asli (dan akhirnya berkahwin dengan anak Tok Batin!) untuk mengislamkan seluruh kampung orang asli. Namun di Malaysia, pujian harus diberikan kepada pihak jabatan agama yang turun padang untuk berdakwah ke kawasan pedalaman. Namun agama kristian bukan agama kebenaran dan perjuangan mereka tidak ada nilainya di Akhirat.

ii- Orang Yahudi : Berbeza dengan orang kristian, pendekatan orang yahudi lebih licik dan halus. Mereka berjuang bersungguh-sungguh kerana agama mereka, tapi mereka sama sekali tidak berdakwah kepada orang lain supaya menganut agama mereka. Kita ketepikan dahulu isu palestin dan pembunuhan umat Islam yang tidak berdosa buat seketika untuk kita fikirkan tentang falsafah dan strategi perjuangan mereka... "Engkau tak payah masuk agama aku, tapi aku akan pastikan cara hidup engkau adalah sama dengan cara hidup aku!".

Ini adalah lebih berbahaya daripada muncung senapang. Kalau seorang Islam ditembak mudah2an dia mendapat syahid. Tapi kalau aqidah kita dirosakkan dan cara hidup kita saling tak tumpah seperti orang yahudi, bagaimana kalau seorang Islam itu ditarik nyawanya ketika sedang menari sambil meneguk arak di pusat hiburan di kelilingi wanita bukan mahramnya?

Orang yahudi tak kisah kalau kita tak masuk yahudi, asalkan cara hidup kita yahudi, cara makan kita yahudi, cara hiburan kita yahudi, cara bergaul kita yahudi cara pendidikan kita yahudi, cara berekonomi kita yahudi, cara berpolitik kita yahudi, cara berkeluarga kita yahudi! Tapi umat Islam tidak sedar serangan secara halus ini. Bahkan media kita tidak segan2 silu menerima dan mengimport bahan2 hiburan dari luar yang sama sekali tidak mencermin budaya dan adat resam ketimuran dan Islam.

Dewasa ini, kita cukup risau apabila menonton televisyen yang kerap memaparkan babak, adegan bahkan iklan yang tidak sesuai ditontoni oleh kanak-kanak, bukannya dalam slot lewat malam tetapi di waktu prime time! siapakah yang perlu dipertanggungjawabkan dalam soal ini. Orang yahudilah yang bertepuk tangan kerana hasil usaha dan perjuangan mereka merosakkan umat Islam berjaya, walaupun tidak ada seorangpun umat Islam yang masuk agama yahudi... Namun perjuangan mereka hanya menempa kejayaan di dunia sahaja kerana perjuangan mereka tidak dijanjikan.

iii- Orang Islam : Golongan terakhir yang berjuang atas nama agama dan atas nama Tuhan ialah umat Islam. Orang kristian dan yahudi berjuang hanya berteraskan kekuatan fizikal dan lahiriah sahaja. Mereka cukup mengkaji dan amat menggeruni kisah sejarah bilamana bilangan tentera Islam yang sedikit mampu menewaskan tentera kafir Quraish kemudian menjatuhkan empayar Rom dan Parsi dengan berbekalkan senjata dan kekuatan lahiriah yang sedikit. Tetapi umat Islam kuat ketika itu kerana mereka ada Tuhan di belakang mereka. Tentera Islam tidak akan menang sekiranya Tuhan tidak mem'backing' kita!

Orang Islam mempunyai kelebihan daripada kristian dan yahudi kerana orang Islam mampu memperolehi dua kekuatan iaitu kekuatan lahiriah dan kekuatan ruh. Ketiga-tiganya berjuang atas nama Tuhan tetapi Allah hanya akan memberi kemenanga mutlaq ke tangan orang Islam. Kekuatan ruh adalah satu2nya perkara yang tidak ada pada orang kristian dan yahudi. Tapi kenapa hari ini Allah Taala seolah2 tidak mem'backing' umat Islam sendiri. Umat Islam dihina dan terhina di bumi sendiri. Tentang itu, sama-samalah kita muhasabah dan koreksi diri.

Apakah kita sudah memiliki ciri-ciri seorang muslim dan mukmin seperti generasi didikan Rasulullah dan para sahabat yang mampu menakluk 3/4 dunia? Apakah kita benar2 mengamalkan cara hidup Islam di dalam setiap aktiviti dan aspek kehidupan kita? Sekiranya kita benar2 berjuang atas nama Tuhan, masa kan Tuhan tidak mem'backing' kita. Sepatutunya di tangan kita umat Islam inilah akan berlaku kejayaan demi kejayaan, kemenangan demi kemenangan, kerana kita berjuang atas nama Islam dan atas nama Allah. Apalah sangat dengan orang Kristian dan orang Yahudi itu.. Yakinlah dengan janji Tuhan bahawa sesungguhnya Allah itu adalah Pembela bagi orang yang bertaqwa.

Sama2lah kita berusaha untuk memperbaiki diri dan meng'upgrade' iman kita setaraf dengan iman baginda Rasulullah dan para sahabat kerana pada ketika itu, Tuhan tidak akan melengah2kan bantuan dan kejayaan sekiranya kita berjuang atas nama Islam.. senjata dan meriam tidak langsung menjadi halangan, kerana para malaikat dan rijalullah menjadi tembok dan bentengnya... dan pada ketika itulah... Ada apa dengan yahudi...

2 comments:

  1. yahudi itu..laknatullahi alaihim ajmain..naam au la?

    ReplyDelete
  2. aiwah.. tapi dlm kita membantah kekejaman yahudi, jgnlah kita pula (samada secara sedar atau tidak) mengamalkan cara hidup yahudi.. wal'iyazubillah..

    ReplyDelete

Sudilah kiranya memberi sepatah dua kata.. "Tetamu datang membawa rahmat, perginya pula penghapusan dosa kita..."

Share This

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...