Friday, January 16, 2009

Macamana Nak Boikot Yahudi ?


Boleh dikatakan saban kali menatap berita di kaca tv, mahupun setiap kali melayari internet, terutamanya laman blog di Malaysia ini, rata2 sedang mengutarakan kempen anti dan boikot barangan buatan yahudi. Di parlimen juga ada dibahaskan, bahkan rapat umum juga turut dianjurkan sbg bantahan dan menyuarakan rasa tidak puas hati kepada Israel dan yahudi. Sentimen ini cukup meluas hingga kita pun terasa malu untuk singgah walau pun hanya sekadar lalu di sebelah drive thru McD ataupun utk memegang botol Coca Cola.. Nak minum kopi starbuck rasanya x berbaloi pulak dalam situasi harga barang semakin hari semakin naik ini.. Anda dah mula boikot ke?

Sambil2 nak boikot tu, terfikir juga oleh kita, bagaimana agaknya perasaan kwn2 kita yg bekerja di McD, KFC, Pizza Hut, 7-E dan lain2 premis tajaan yahudi atau lebih tepat lagi franchise drp syarikat Amerika itu? Barangkali mereka blh menjawab, "aku x beli produk yahudi, aku cuma bekerja di sini dan mereka yg bayar gaji pada aku..!" untuk menyedapkan hati...

Siapa di kalangan kita yg blh benar2 mengatakan diri mereka bersih dari produk yahudi? produk yahudi jenama colgate pun dah di'islam'kan melalui colgate kayu sugi..! Produk2 Nestle spt susu dan milo memang menjadi basahan tekak anak kita saban hari. Lebih lagi menggagalkan usaha kita memboikot produk yahudi, bilamana artikel yg ditaip ketika ini dihasilkan dengan menggunakan PC dengan chipset intel yg dikilangkan oleh kilang yahudi di israel! Barangkali ramai yg masih belum sedar... Saya sertakan beberapa bukti.. Hmm.. habis tu macamana nak boikot yahudi ???

Taburan kilang intel seluruh dunia
Taburan kilang intel di Israel

Hmm.. x ingat pula bila last time kita menjamah maggi.. mungkin sebab dah ada saingan spt mi sedap ataupun mamee slurp... mungkin ini satu2 caranya untuk kita mengalahkan yahudi. melalui perang saraf ataupun psy-war.. namun ia mestilah berasaskan iman dan taqwa yg kukuh, bukan sekadar omongan kosong ataupun slogan, tanpa ada sebarang tindakan atau alternatif kepada produk atau barangan keluaran yahudi ini.

Sempena tahun baru 1430H ini, sama2lah kita mengimbau sejarah sahabat Nabi SAW, Abd Rahman bin Auf yg diamanahkn oleh baginda utk membangunkan ekonomi Islam seawal2 umat Islam berhijrah ke Madinah yg mana pd ketika itu ekonomi madinah dimonopoli oleh org yahudi. Umat Islam ditekan dan terpaksa membeli barang drp org yahudi yg menjual dgn harga yg mahal ala sistem kapitalis di Pasar Ukaaz pd ketika itu.

Apa yg Abd Rahman bin Auf buat ialah bermunajat dgn Tuhan dan hasil keberkatan Rasulullah dan ketakwaan Abd Rahman makan Tuhan ilhamkan ilmu2 ekonomi yg tidak dijangka oleh yahudi. Maka Abd Rahman dgn sedikit modal yg ada telah membeli unta2 dari ceruk kampung dan menjualkannya di kota (Madinah) dengan kaedah jual dgn harga modal!

Utk kita lebih faham saya dtgkan contoh, harga modal membeli unta di kampung RM1000, manakala harga jual RM1000 juga. maka berbondong2lah saudagar arab dtg utk membeli. cuma masalahnya unta2 itu tidak mempunyai tali. Maka Abd Rahman telah mengenakan harga pada setiap tali yg ingin dibeli oleh saudagar2 itu td. Maka keuntungan pada ketika itu ialah darpada hasil jual beli tali unta (yg telah diberi siap2 oleh supplier unta di kampung). Bagi pihak org madinah di waktu itu, harga itu sdh cukup murah, krn ia dijual dgn harga kampung!

Satu ketika lain, Rasulullah telah meminta Abd Rahman utk menyelesaikan masalah air yg dihidapi oleh umat Islam ketika itu iaitu setiap org Islam pd ketika itu setiap hari dikehendaki membeli air drp satu2nya perigi milik org yahudi di Madinah. Maka apa yg Abd Rahman buat pd ketika itu, beliau telah berpakat dan membuat MoU utk membeli separuh daripada perigi itu dengan satu tawaran harga yg tdk boleh ditolak oleh org yahudi. Maka perjanjiannya ialah, hasil jualan perigi akan digilirkan selang sehari, yakni 1 hari hasil jualan adalah milik Abd Rahman dan 1 hari esoknya adalah milik org yahudi.

Maka dengan kebijaksanaan Sahabat Nabi yg dijanji Syurga ini, umat Islam telah bersepakat utk datang beramai2 pada hari jualan milik Abd Rahman dan membeli stok air siap2 utk 2 hari dgn harga yg murah (dan berkemampuan). Maka pada hari berikutnya org yahudi melihat tidak ada umat Islam seorg pun yg dtg membeli air. Umat Islam dtg kembali pada hari berikutnya utk membeli stok air selama 2 hari, dan hari berikutnya org yahudi semakin gelisah krn tidak ada sales dan customer yg datang melainkan beberapa kerat org yahudi. Wal hasil, org yahudi telah gulung tikar di Pasar Ukaaz yg dimonopoli oleh mereka sblm ini.

Beginilah formula yg telah tercatat di dalam sejarah dan perjuangan baginda SAW dan para sahabat yg sepatutnya kita contohi yg mana sejarah ini tidak dihighlightkan dalam mana2 buku sejarah (hasil tulisan orientalis) krn takut umat Islam akan bangkit dan menggunapakai ilmu dan kaedah Rasulullah menentang yahudi ini, iaitu umat Islam perlu berdiri sendiri dan menghasilkan produk2 keperluan mereka sendiri bagi memenuhi tuntutan fardhu ain dan fardhu kifayah masyarakat setempat.

Selain usaha halus para orientalis yg mengkaji Islam ini, kita harus menangkis serangan yahudi dari sudut media, telivisyen, internet dan lain-lain. Sedarkah kita filem2 keluaran hollywood banyak memaparkan isu pertembungan baik dan jahat, kisah peperangan spt Lord of the Ring, Starwars dan yg paling ketara ialah hero cilik yg belajar di sekolah sihir bernama Harry Potter, sedangkan umum umat Islam tahu bahawa dajjal itu adalah ketua bagi seluruh ahli sihir. Tanpa sedar kita menyokong dan mengiyakan hakikat ini apabila kita menonton wayang atau membeli buku tulisan JK Rowling yg sold out di toko2 buku utama di Kuala Lumpur dalam masa x smpai 3 jam walaupun berharga RM109.90 senaskhah..!

Namun perlu diingat, formula dan kaedah perjuangan Rasul ini tidak akan berhasil sekiranya tidak disertakan dengan iman dan taqwa serta rasa cinta dan takutkan Tuhan. Sekiranya kita benar2 ingin menentang yahudi, bukanlah dengan cara kekerasan ataupun peperangan senjata (kerana mereka pastinya 100 kali ganda lebih kuat drp kita!) tapi kita hanya boleh mengalahkan mereka dengan kekuatan ruh dan doa. Maka persiapkanlah diri kita dengan iman dan taqwa. Sesungguhnya doa itu adalah senjata orang mukmin.. Moga2 Allah memperkenankan doa kita semua.. Amiinn..

1 comment:

Sudilah kiranya memberi sepatah dua kata.. "Tetamu datang membawa rahmat, perginya pula penghapusan dosa kita..."

Share This

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...