Thursday, January 1, 2009

Salam Tahun Baru...

Assalamualaikum wbt...

Selamat melangkah ke tahun baru 1430 Hijrah dan 2009 Masihi. Entah kenapa pada tahun baru kali ini Tuhan gerakkan hati aku untuk menulis... Sedangkan sebelum ini aku rajin jugak menulis. Tulis skrip, tulis sajak, tulis lirik, tulis cerpen, tulis artikel dan bermacam2 lagi bentuk penulisan. Namun waktu itu agaknya, belum masa untuk aku menulis blog. Tuhan sahaja yang tahu hikmahnya.

Alhamdulillah... Tahun baru kali ini Tuhan beri keringanan dan kemudahan untuk aku menulis blog aku sendiri yang aku beri nama 'Bengkel Rohani'. Kenapa bengkel? Sedangkan aku ni bukan pandai sangat bab2 baiki kenderaan nih... Cuma berbekalkan sedikit ilmu, bakat dan ilham yang Tuhan kurniakan, maka aku gagahkan jari jemari aku untuk menaip dan berkongsi pengalaman bersama para pembaca dan pengunjung sekalian. Moga ada manfaatnya.

Berbalik kepada persoalan 'kenapa bengkel'..? Aku pasti ramai di kalangan kita yang memiliki kenderaan sendiri, kalau pun tidak memiliki 100% tapi pastinya ia masih dalam proses pembayaran di bank. Kenderaan yang digunapakai dengan begitu kerap ataupun untuk satu2 perjalanan yang jauh mestilah diservis dan dibaikpulih untuk memastikan ia boleh diguna lagi pada masa akan datang dan supaya jangkahayatnya lebih panjang. Oleh sebab itu, sama ada kita suka atau tidak, kita perlu membawa kereta kita ke bengkel. Kalau kita terbabit dengan satu2 kemalangan, samada secara sengaja atau tidak. Kita terpaksa membawa kenderaan kita ke bengkel untuk dibaiki.

Namun dalam pada itu, bukan waktu rosak sahaja kita bawa kereta ke bengkel. Ada orang suka ke bengkel untuk modify dan mengupgrade kenderaan mereka yang dah sedia tiptop dan berkeadaan baik. Maknanya orang yang datang ke bengkel bukanlah semata2 orang yang mengalami kerosakan kenderaan, utk overhaul ataupun mengganti sparepart, tetapi ia turut didatangi oleh orang yang ingin menambahbaik dan mengupgrade kenderaan mereka supaya dapat berjalan dengan lebih lancar, mampu memberi performance yang mantap serta memberi impak yang maksima. Jadi x salah kalau kita sekali sekali bertandang ke bengkel rohani untuk membaiki diri ataupun mengupgrade iman kita.

Sama-samalah kita meng'servis' hati dan minda untuk kebaikan kita bersama... Kerana Allah Taala. Selamat Berblog..!

p.s. Kepada rakan2 bloggers yg lain, sudi2kanlah utk menitipkan sebarang komen atau cadangan utk memeriahkan lagi blog yg serba dhaif ini.. 'Tetamu datang membawa rahmat, perginya pula penghapusan dosa kita..."

p.p.s. Blog ini tidak ada kaitan dengan laman web bengkelrohani.com, sebarang persamaan barangkali adalah secara kebetulan dan kerana sudah tercatat di Luh Mahfuz dan dikehendaki oleh Allah jua adanya...

2 comments:

  1. Salam,

    Selamat Tahun Baru. Saya peliklah knp, widget sidebar tak update blog bengkel ni...puas sy begakan. Knp yek? Kena block ker...

    ReplyDelete
  2. saya pun pelik jugak..! sdg usaha utk cari code lain yg boleh digunakan utk recent post. klu masukkan url http://bengkelrohani.blogspot.com/feeds/posts/default
    post terkini ialah sajak sekolah. kpd sesiapa yg sudi menghulurkan bantuan amat dialu2kan.. syukrn TQ

    ReplyDelete

Sudilah kiranya memberi sepatah dua kata.. "Tetamu datang membawa rahmat, perginya pula penghapusan dosa kita..."

Share This

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...